جمعه 28 اردیبهشت 1403
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : شهرپارچه |

 

مش یکی از پارچه های معروف است. هر زمان که نام جین های مش آورده می شود همه می فهمند راجع به چه صحبت می کنیم. دنیم در بین اقوام و ملل مختلف محبوب بوده است و البته سنبل فرهنگ آمریکائی است.
دقیقاً جین به چه معنا است؟ این پارچه از کجا آمده است و چرا تا این حد محبوب است؟ در این راهنما قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم.

تاریخچه مش (Denim) :

واژه دنیم از واژه فرانسوی serge de Nimes است، که اشاره به نوع خاصی از پارچه دارد که در  شهر Nimes فرانسه تولید می شد. با گذشت زمان، این پارچه در این منطقه محبوب شد و این محبوبیت به کشور همسایه ایتالیا هم رسید.
شهر جنوا به سرعت بزرگترین تولید کننده serge de Nimes شد. از آنجائیکه نام فرانسوی برای جنوا جین است نام جین در دوره American Gold Rush به این پارچه متصل شد.در ایران نیز این پارچه با عنوان "جین" شناخته می شود.
معدنچی های طلا دوام و قابلیت تعمیر این پارچه را دوست داشتند. دیگر انواع رنگ شده نیز در غرب آمریکا موجود بود، ولی تولید کنندگانی مثل Levi Strauss به تولید رنگ آبی نیلی که بازگانان جنوا معرفی کرده بودند، ادامه دادند.

پارچه جین امروزه:

پارچه جین در سال 1850 تاکنون به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. هیچ لباس دیگری مثل جین آبی از این سطح از محبوبیت برخوردار نبوده است.
در طول زمان، تولیدکنندگان منسوجات آمریکائی لباس های دیگری از جین تهیه کردند و این روزها حتی  وسایل دکوری دنیم هم موجود است. درحالیکه تولید جین آبی در آمریکا محدود بود، در اواخر قرن 20 شاهد صادرات عمده محصولات جین به سایر کشورها بودیم.
پارچه جین دارای تنوع بالایی است و حتی با سایر پارچه ها ترکیب می شود چرا که تولیدکنندگان و طراحان به شدت و با بی قراری در حال توسعه مد مرتبط با پارچه جین هستند. با این حال، نمونه اولیه جین با نام Levi 501 ها به شدت به محبوبیت خود ادامه داده است و یک صنعت قدرتمند معروف به پارچه جین خام (raw denim) را بوجود آورد.
همچنین، علاقه جهانی به جین همچنان قوی باقی ماند و این احتمال وجود دارد که این موج همچنان ادامه داشته باشد البته تا جائیکه پنبه به عنوان یک محصول نساجی عمده همچنان در دسترس باشد.

نحوه تهیه پارچه جین:

تهیه پارچه جین شامل مراحل زیر است:

پرورش پنبه:
فرآیند تولید دنیم با پرورش پنبه شروع می شود. از دانه سیاه این گیاه گل های با الیاف پنبه بوجود می آید. این الیاف می توانند جمع آوری شوند و از آن در تهیه پارچه استفاده شود.
 نخ:
الیاف پنبه تمیز شده شانه شده و تبدیل به رشته های بلند و باریک می شوند. سپس با استفاده از ماشین های صنعتی به شکل نخ تابیده می شوند. در طی این فرآیند، شستشو، رنگرزی یا دیگر فرآیندها ممکن است روی آن انجام می شود که ممکن است منجر به تغییر ویژگی های محصول نهائی شوند.
تولید نهائی:
پس از تولید نخ و رنگرزی آن، به صورت دنیم iconic warp-faced بافته می شوند. این پارچه معمولاً به صورت توپی تولید می شوند که می توانند با یارد خریداری شوند و تبدیل به محصول نهائی مصرف کننده شوند.

کاربرد پارچه جین:

این پارچه در موارد زیر کاربرد دارد:
لباس:
  • شلوار جین
  • دامن
  • بلوز
  • پیرآهن
  • ژاکت
  • جلیقه
اکسسوری
  • کفش
  • کمربند
  • کیف
  • کلاه
مصارف خانگی
از زمانیکه جین تبدیل به یک آیتم در دنیای مد شد، این پارچه در بازار مصارف خانگی نیز جا باز کرد که به طور گسترده در موارد زیر دیده می شود:
  • پرده
  • رومبلی
  • پتو
  • بالشت

پارچه جین کجا تولید می شود؟

براساس آمارها، هند در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده نخ است. آمریکا و چین نیز به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. این آمارها یکی از نشانه های تغییرات ژئوپولیتیکی در جهان است زیرا در سال های گذشته چین عمده ترین تولید کننده پنبه در جهان بود.

قیمت پارچه جین:

در میان پارچه های طبیعی، پنبه از همه ارزانتر است و حتی از نظر قیمت با پارچه های مصنوعی مثل پلی استر و ریون رقابت می کند. تبدیل نخ پنبه به دنیم هزینه گزافی در پی ندارد، که منجر به قرار گرفتن مش در رنج متوسط از نظر قیمتی می شود.
دنیم های خاص، اگرچه، می توانند خیلی گران باشند. برای مثال دنیم خام و ارگانیک می تواند به ازای هر یارد قیمت گزافی داشته باشد و به طور کلی محصولات نخی که به صورت پایدار و اخلاقی تولید شده اند گرانتر هستند. حمایت از تولید کنندگان خوب ارزش این افزایش قیمت را دارد، گذشته از آن، افراد روز به روز بیشتر به دنبال خرید محصولات ایمن و ارگانیک هستند که منجر به سودآوری در بلندمدت می شود.

مش جین:

در طول سالیان، فقط تعداد محدودی جین بوجود آمد. در اینجا به معرفی شناخته شده ترین آنها می پردازیم:
  1. جین خام: این نوع از جین شستشو نشده و یا فرآیندی روی آن انجام نشده است. به طور کلی، می توان آن را بین 6 ماه تا یک سال پوشید بدون آنکه شستشو شود تا متناسب با بدن فرد شکل بگیرد. علاقه مندان به دنیم خام جین خود را شب ها در فریزر قرار می دهند تا میکروب و باکتری ها را از بین ببرند.
  2. Sanforized denim: اغلب انواع جین سنگشور می شوند، که در واقع همان مرحله شستشو است که منجر به تولید دنیم مدرن می شود. درحالیکه دنیم سنگشور نرمتر است، دوام کمتری   نسبت به جین خام دارند.
  3. Stretch denim: در این نوع از جین، پنبه با اسپاندکس و پارچه های مشابه ترکیب می شود. پارچه حاصل از جین های معمولی کشسانتر است، بنابراین در لباس هایی که جذب هستند مثل دامن جین مناسب است.
  4. Crushed denim: این نوع از جین دارای موج هایی است که شبیه مش است. به طور طبیعی چروک است که آن را برای جلیقه و دامن مناسب می کند.
  5. Selvedge denim: جین سلوج در انتها دارای حاشیه می باشد و این پارچه به طور گسترده برای تولید ژاکت به کار می رود.
  6. Acid wash denim: این نوع از جین دارای ظاهر خالداری می باشد. این پارچه با شستشوی دنیم خام در اسید قوی حاصل می شود که با رنگ از بین می رود.
  7. Poly denim : واژه پلی دنیم به طور گسترده برای اشاره به محصولات دنیم که ترکیبی از پنبه، پلی استر و گروهی از دیگر الیاف مصنوعی هستند به کار برده می شود. علاوه بر پلی استر، متریال هایی مثل لیوسل و مش در برخی موارد به پنبه اضافه می شوند تا از آن برای تولید محصولات دنیم استفاده شود. برخی از کارشناسان معتقد هستند که پلی دنیم، دنیم واقعی نیست.

چطور پارچه جین بر محیط تأثیر می گذارد؟

فاکتورهای مختلفی می توانند بر تأثیر پارچه جین بر محیط زیست مؤثر باشند که در ادامه به آنها می پردازیم:
  • متریال استفاده شده:
به عنوان یک الیاف طبیعی، نخ آلاینده محسوب نمی شود. مثل بقیه گیاهان، البته استفاده از آفتکش ها و سموم منجر به بازدهی بیشتر محصول و درنتیجه آسیب به محیط زیست خواهد شد.
بیشتر دنیم در بازار دارای آلودگی سمی است که می تواند برای سلامت شما مضر باشد. همچنین، استفاده از سموم شیمیایی و پتروشیمی در مراحل تولید نخ اکوسیستم را آلوده کرده و منجر به به خطر افتادن سلامت سایر گیاهان، حیوانات و انسان ها در آن منطقه می شود.
بعلاوه، برخی از محصولات دنیم دارای ترکیبات پلی استر، نایلون و دیگر الیاف مصنوعی هستند. همه منسوجات مصنوعی از مشتقات پتروشیمی و یا محصولات مصنوعی مشابه هستند و این مواد آلودگی شدیدی وارد محیط زیست می کنند.
این سموم بر روی هورمون ها تأثیر می گذارند، که منجر به آسیب های ژنیتیکی مشابه تغییرات ژنی حاصل از تشعشعات هسته ای می شود.
  • مراحل تولید:
پس از آنکه مواد خام دنیم وارد کارخانه شد، ممکن است شسته شده و با مواد خاصی آمیخته شوند. در طول این مراحل، نیروی انسانی در معرض مواد شیمیایی سمی قرار می گیرند و اغلب با کارگران رفتاری مشابه بردگان می شود.
  • توجه بر پایداری: برای پرهیز از تأثیرات محیطی منفی لازم است تولیدکنندگانی را انتخاب کنید که بر روی تولید پایدار تمرکز دارند. خوشبختانه تعداد این تولیدکنندگان در سراسر جهان رو به افزایش است.
شهرپارچه ارائه دهنده انواع پارچه  از جمله پارچه جین است. برای خرید پارچه جین از شهرپارچه دیدن نمایید
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 | نظرات (0) بازدید : 78
نویسنده : شهرپارچه |

 

در ادامه با لیست کرپ کرپ آشنا خواهیم شد و به بررسی ویژگی ها آنها خواهیم پرداخت. می توانید از این مقاله به عنوان مرجعی برای خرید استفاده کنید تا در زمان صرفه جویی کرده باشید. این مقاله می تواند یک راهکار مفید برای کمک برای یافتن بهترین کرپ برای رفع نیازهای شما باشد.

بهترین پارچه شال گردن:

پارچه کرپ:

آکریلیک یک پارچه بسیار نرم است (حتی از ابریشم نیز نرم تر است)، ظاهر بسیار لوکسی دارد و با لمس احساس خوشاندی ایجاد خواهد کرد. این پارچه در برابر فرسایش مقاومت دارد و قابلیت شستشو ماشینی و خشک شویی را دارد. کرپ قوی بوده و آب نمی رود. این پارچه بسیار راحت است زیرا عایق و در عین حال تنفس پذیر است، به همین دلیل می توان آن را به عنوان بهترین پارچه شال گردن در نظر گرفت.

کرپ:

نخ از شناخته شده ترین الیاف طبیعی است. این پارچه به تنفس پذیری بالا شهرت دارد و دوام بالایی داشته و دارای خاصیت خنک کننده ای است. همچنین امکان اتوکشی در آن وجود دارد و بسیار نرم می باشد.

پارچه کرپ:

لینن بخاطر قدرت در دنیای منسوجات شهرت دارد. این پارچه دو تا سه برابر نخ قدرت دارد. این پارچه عملاً بدون کرک است به همین دلیل دارای سطح بسیار صاف است و از طرف دیگر رنگ ثابت است. به همین دلیل در لیست کرپ قرار می گیرد.

پارچه موهر:

موهر یک پارچه ابریشم نمای طبیعی است که از بز Angora تهیه می شود. این پارچه بسیار نرم و بادوام است. از آنجائیکه موهر از الیاف طبیعی است دارای ظاهری لوکس است. این پارچه همچنین گرم بوده و رطوبت را بسادگی جذب می کند در هوای گرم و سرد مناسب است، به همین دلیل از آن به عنوان دستمال گردن نیز استفاده می شود. موهر بهترین پارچه شال گردن است زیرا علاوه بر خواص فوق نسبت به آبرفتگی مقاوم است و چروک نمی شود.

پارچه پلی استر:

پلی استر یک پارچه مصنوعی و بسیار محبوب است و همچنین قدرت بالایی دارد. می توان آن را در لباسشویی شست. این پارچه به سرعت خشک می شود. برای شستشوی آن می توان از خشک شویی استفاده کرد. این پارچه ضدچروک و ضدآب و ضد گشادشدن است.

پارچه ابریشم:

ابریشم یکی از قدیمی ترین الیاف شناخته توسط انسان است. این پارچه بسیار زیبا است. ابریشم شکل خود را بسیار عالی حفظ می کند و آب نمی رود. این پارچه به سرعت خشک می شود اما برای خشک کردن آن نباید آن را در خشک کن انداخت. ابریشم بسیار سبک بوده و در زمان های دور مخصوص پادشان بوده است. ابریشم بهترین پارچه شال گردن می باشد.

کرپ:

پشم ترکیب خوبی از عایقی و سبکی است. این پارچه در برابر کثیفی، آتش و چروک مقاومت دارد. این پارچه قابلیت شستشو دارد، اما در صورت شستشوی نامناسب دچار آبرفتگی می شود. پشم از تنفس پذیری بالایی برخوردار است.
پارچه شال گردن دارای تنوع بالایی است. برخی از آنها نسبت به سایرین دارای ظاهر زیباتری هستند و به همین دلیل در لیست بهترین پارچه شال گردن قرار می گیرند. در این مقاله قصد داریم آنها را براساس پارچه، پرینت و الگوهای استفاده شده و زمان استفاده از آن تمایز ایجاد خواهد شقائل شویم.

انواع مختلف پارچه شال گردن:

  •  پارچه شال گردن نخی

پارچه شال گردن نخی
پارچه های نازک پرینت شده یا ساده مثل کرپ برای تهیه شال گردن های بسیار زیبا استفاده می شود. به دلیل ظاهر بسیار سبک این پارچه، این شال گردن یک اکسسوری عالی برای فصل تابستان است. سر نمی خورد و می توان آن را به روش های مختلف برش داد.
  • پارچه شال گردن چیفون:

پارچه شال گردن چیفون
چیفون یک پارچه سبک، لَخت، نازک است و بهترین پارچه شال گردن به منظور پیچیدن دور گردن است. به منظور تزئین می توان از تره هایی در انتهای آن استفاده کرد.
  •  پارچه شال گردن شبکه ای:

پارچه شال گردن شبکه ای
پارچه شبکه ای برای تهیه شال گردن ایده آل است. می توانید از انواع نرم آن به جای انواع زبر و مصنوعی استفاده کنید. همچنین از پولک، زنجیر یا لِیس برای تزئین استفاده می شود.
  • شال گردن ابریشمی

پارچه شال گردن ابریشمی
ابریشم یک پارچه لوکس و پر زرق و برق است. شال گردن های تهیه شده از ابریشم دست دوز بسیار پرطرفدار بوده و بسیار گران قیمت هستند.
  • پارچه شال گردن کشمیری

پارچه شال گردن کشمیری
این پارچه از نظر زیبایی و لوکسی گزینه بعدی است. البته تهیه شال کشمیری اصل دشوار است.
  • پارچه شال گردن کرپ

پارچه شال گردن مخمل
مخمل یک کرپ است که دارای سطح پرزداری می باشد، بنابراین استفاده از مخمل عریض برای تهیه شال ایده خوبی به نظر نمی رسد. شال های نازک و باریک مخمل می تواند انتخاب خوبی باشند.
  • شال گردن چهارخانه Plaid

پارچه شال گردن چهارخانه
چهارخانه Plaid نوعی کرپ دارای یک طرح پیچازی چهارخانه است. استفاده از این شال گردن در زمستان توصیه می شود.
  •  دستمال سر

پارجه دستمال سر
دستمال سر یک پارچه مربعی است که دارای طرح پرینت شده و حاشه زیبا می باشد. این شال گردن بسیار کوچک است تا بتوان یک کاور کامل ایجاد کند اما بسیاری از آن برای پوشش دور گردن استفاده می کنند.
  • پارچه شال گردن پیچازی Chequered:

این طرح یکی از طرح های محبوب به جز طرح تارتان است که برای تهیه شال گردن که توسط آقایان استفاده می شود کاربرد دارد.
  • شال گردن پشمی دست بافت

شال گردن پشمی دست بافت
شال گردن ها به دقت با دست در طرح ها و اندازه های مختلف در زمستان بافته می شوند. هیچ چیز مثل یک شال گردن پشمی از سرما محافظت نمی کند.
  • شال گردن با حاشیه های متضاد

شال گردن با حاشیه های متضاد
از هر پارچه ای می توان در تهیه این نوع از شال گردن استفاده کرد فقط باید با حاشیه های متضاد تأثیر بزرگی بر آن بگذارید.
  • شال گردن کرپ موجدار

شال گردن کرپ موجدار
پارچه های موجدار دارای عمق هستند که آن را برای تهیه شال های تک رنگ مناسب می کنند. می توان از تزئیناتی برای افزایش زیبایی استفاده کرد.
  • شال گردن منگوله دار

شال گردن منگوله دار
این منگوله ها به انتهای شال گردن افزوده می شوند تا ظاهری رنگی تر و جذابتر به آن بدهند.
  • شال گردن های دارای طرح حیوانات

شال گردن های دارای طرح حیوانات
 استفاده از طرح حیوانات در طراحی شال گردن بسیار رایج است.
  • پارچه شال گردن فلیس

پارچه شال گردن فلیس
فلیس پارچه ای است که بسیار ضخیم بوده و دوام بالایی دارد و دوختن شال گردن با استفاده از این پارچه بسیار راحت است.
برای خرید اینترنتی پارچه شال گردن می توانید از شهرپارچه دیدن نمایید
امتیاز : نتیجه : 3 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 3

تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 | نظرات (0) بازدید : 447
نویسنده : شهرپارچه |

پنبه مش:
پنبه سوپیما یک نوع پنبه تهیه شده از گوسیپیوم باربادنس است. این نوع پنبه یکی از نرمترین و قویترین نوع پنبه در جهان است و روش تولید و گواهینامه های پنبه سوپیما با پنبه پیما متفاوت است.
الیاف پنبه استخراج شده از گیاه گوسیپیوم باربادنس بسیار بلند است (ELS)، یعنی دارای طول 34 میلیمتری هستند. برای مقایسه، اغلب الیاف پنبه دارای طول 20 میلی متر و یا کمتر هستند و این طول اضافی باعث می شود منسوجات تهیه شده از آن کشسانتر باشد و نخ های تهیه شده از آن دارای کیفیت بالاتری باشند.
گوسیپیوم باربادنس به طور طبیعی در مناطق گرمسیری و نیمه استوایی رشد می کند و الیاف تهیه شده از آن در آمریکای جنوبی و غرب هند هزاران سال است که تولید می شود. گیاه گوسیپیوم باربادنس را براحتی می توان با گل های زردش و درختچه های کوتاه قدش شناخت.
درحالیکه پنبه سوپیما و پیما محصولات متفاوتی هستند، هر دو نوع پنبه از الیاف درخت گوسیپیوم باربادنس هستند و پارچه های تشکیل شده از این نوع پنبه در منسوجات باکیفیت استفاده می شوند. دیگر منسوجات باکیفیت را فقط می توان با آب سرد شست، اما پنبه سوپیما و پیما را می توان در آب گرم نیز شست و حتی در خشک کن خشک کرد
یکی از ویژگی های پنبه سوپیما که مشتریان می پسندند این است که این پارچه گلوله نمی شود. گلوله همان برجستگی های پارچه هستند که با مصرف پارچه بر روی سطح ظاهر می شوند. این گلوله ها در پارچه های پنبه ای بسیار رایج هستند.
اگرچه، می توان یک لباس یا منسوجات خانگی تهیه شده از سوپیما را برای سال ها مورد استفاده قرار داد و هرگز گلوله ای روی سطح آن مشاهده نکرد. در حالت کلی، سوپیما دارای طولانی ترین عمر نسبت به سایر پنبه ها است؛ براحتی می توان محصولاتی از این جنس را برای دهها سال بدون اینکه کهنه و فرسوده شوند مورد استفاده قرار داد.
تمام پنبه های سوپیما توسط ASA (American Supima Association) تأیید می شوند. این مؤسسه شامل گروهی از کشاورزان و تولیدکنندگان منسوجات است که بر کیفیت پنبه پیما نظارت دارند. ASA در آمریکا واقع است، یعنی منسوجات پیما اصل را فقط می توان در آمریکا تهیه کرد.
تهیه الیاف سوپیما:
تهیه الیاف سوپیما
درحالیکه بیشتر تولیدکنندگان پنبه به روش های اتوماتیک روی آورده اند، بسیاری از جنبه های تولید پنبه سوپیما دستی انجام می شود. با اینکه آنها از فرآیند اتوماتیک استفاده می کنند، اغلب پنبه های تهیه شده از گوسیپیوم باربادنس فرآیند تولید خود را با دستچین دانه های پنبه شروع می شود.
الیاف این دانه ها سپس تخلیه می شوند و الیاف به صورت بغچه هایی در می آیند. سپس، بغچه ها به جای دیگری برده می شوند و باز می شوند و الیاف به ماشین میکس منتقل می شوند.
پس از این مرحله، حلاجی می شوند، که فرآیندی است که از طریق آن این الیاف به صورت رشته های مثل طناب در می آیند. حلاجی یا با دست یا با دستگاه انجام می شود، اما بیشتر تولیدکنندگان مرحله بعد یا همان شانه زنی را با ماشین انجام می دهند.
تهیه الیاف سوپیما:
فرآیند شانه زنی منجر به از بین بردن ناخالصی از رشته های پنبه می شود و سپس روی بوبین پیچیده می شوند. سپس، رشته ها به صورت نخ تابیده می شوند و آماده تبدیل شدن به پارچه هستند.
بیشتر تولیدکنندگان پنبه های سوپیما تلاش می کنند از مواد سمی استفاده نکنند و از مراحل تولید پایدار و ارگانیک برای رشد گیاه استفاده کنند. وقتی یک محصول لاکچری را تولید می کنید که یک اسم از آن پشتیبانی می کند، باید تلاش کنید کارها را بدرستی انجام دهید، به همین دلیل است که مصرف کنندگان پنبه سوپیما را به پیما ترجیح می دهند.

کاربردهای پنبه سوپیما:

کاربردهای پنبه سوپیما:
این نوع از پنبه اساساً برای تولید لباس های باکیفیت و منسوجات خانگی مثل ملحفه کاربرد دارد. بااینکه بسیار کشسان است، قیمت بالای آن اجازه استفاده از آن در مناسبت های تجاری را نمی دهد.
مثال هایی از لباس های سوپیما شامل تی شرت، پیرآهن، لباس زیر، لباس خواب و پیژامه است. این نوع از پنبه بسیار نرم است و اغلب به جای ابریشم به کار می رود. هر نوعی از لباس یا اکسسوری که از ابریشم تهیه می شود را می توان با پنبه سوپیما تهیه کرد. با اینکه آنها کاملاً جایگزین ابریشم نیستند، اما بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می دهند این دو پارچه را با یکدیگر ترکیب کنند.
کشورهای تولیدکننده سوپیما:
کشورهای تولیدکننده سوپیما
تمام پنبه سوپیما در آمریکا تولید می شود. شبکه ای از زمین های کشاورزی وجود دارند که در جنوب آمریکا واقع هستند و این نوع پنبه را کشت می کنند و هر یک از این زمین ها عضوی از ASA هستند. اغلب این زمین ها در کالیفرنیا قرار دارند، اما در آریزونا و تگزاس هم می توان تولید سوپیما را دید.
تولید سوپیما در آمریکا با همکاری USDA و قبایل هندی پیما در اوایل 1900 آغاز شد. هندوهای پیما دانش تولید پیما را به صورت سینه به سینه از اجداد خود یاد گرفته بودند و USDA نیز بدنبال تولید آن در آمریکا بود که طی توافقی آنها دانش تولید پیما را به آمریکائی ها یاد دادند.
در قرن های 18 و 19، تولید پنبه گوسیپیوم باربادنس در کنار جزایز در ساحل جورجیا و شمال کلورینا رایج شد. کشاورزان این پنبه را به آمریکا از Bermuda و دیگر جزایر گرمسیری آوردند و برخی از آمریکائی ها آن را از جنوب به شمال آمریکا انتقال دادند.
پنبه گوسیپیوم باربادنس در آمریکا و سایر کشورها بشدت محبوب شد، اما استفاده گسترده از مش پنبه ای از تولید آن کاست. اگرچه، برنامه USDA به بار نشست و تولید پنیه پیما در آریزونا نیز شروع شد.
پنبه پیما بسیار محبوب شد، در حقیقت بسیاری از کمپانی ها بدون فکر شروع کردند از لیبل پنبه پیما استفاده کردند با اینکه اجناس آنها از این نوع پنبه تهیه نشده بود. کشاورزان پنبه پیما در آریزونا و جاهای دیگر در آمریکا از اینکه محصولشان ارزش خود را از دست بدهد اظهار نگرانی کردند، بنابراین تصمیم گرفتند تا یک سازمان تشکیل دهند تا از تولید پیمای واقعی حمایت کنند.
مش
پنبه سوپیما مثل پنبه پیما است، اما مصرف کنندگان می توانند وقتی کالای آنها دارای نشان سوپیما است از اصالت کالای خود اطمینان داشته باشند. این واژه، ترکیبی از superior و Pima است که نشان می دهد پنبه مطابق دستورالعمل ASA تولید شده است. هیچ سوپیمایی خارج از آمریکا تولید نشده است و ASA تمایل ندارد گسترش یابد.

قیمت پنبه سوپیما:

پنبه سوپیما یکی از گرانترین انواع پنبه در جهان است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که منجر به افزایش قیمت می شود؛ کیفیت پنبه پیما از انواع مختلف پنبه بیشتر است، یعنی به طور طبیعی در بازار دارای قیمت بالاتری است.
اگرچه، پنبه سوپیما از پنبه پیما نیز گرانتر است. در نظر داشته باشید که وقتی کالایی می خرید که دارای لیبل پنبه پیما است، نمی توان به راحتی تشخیص داد که آیا پیما اصل است یا نه. مگر اینکه در آنجا باشید و طول الیاف را محاسبه کرده باشید!
قیمت پنبه سوپیما
همه پنبه پیما، توسط ASA دارای گواهینامه هستند و مصرف کنندگان تمایل دارند برای این اطمینان مبلغ بیشتری بپردازند. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک کالایی را بخرید و یک چیز دیگر دریافت کنید، این همان دلیل ادامه فعالیت ASA است.
در حالت کلی، پنبه سوپیما سه برابر بیشتر از پنبه معمولی قیمت دارد. چه آن را به صورت خام یا محصول نهائی دریافت کنید، بسیار بیشتر باید هزینه کنید. این نوع از پنبه دو برابر پنبه ارگانیک قیمت دارد، و تقریباً 75 درصد از پنبه پیما گرانتر است.

انواع مختلف پنبه سوپیما:

انواع پنبه سوپیما
فقط یک نوع پارچه به نام سوپیمای واقعی وجود دارد. تولید سوپیما تحت نظارت ASA است، یعنی هر پنبه دیگری را نمی توان سوپیما در نظر گرفت حتی اگر بسیار به سوپیما شبیه باشد.
اگرچه، انواعی وجود دارد که شبیه به سوپیما هستند و لازم است در مورد این متریال ها بیشتر بدانید تا اطمینان داشته باشید که بهترین نوع پنبه را انتخاب کرده اید. برخی از این پنبه ها شامل:
  • فرم های دیگر گوسیپیوم باربادنس: انواع دیگری از پنبه گوسیپیوم باربادنس وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. قبلاً به بررسی تفاوت بین سوپیما و پیما پرداختیم، اما مهم است که این تفاوت را در هنگام مش های مورد نظر در ذهن داشته باشید.
درحالیکه شانس روبرو شدن با این نوع پنبه بسیار کم است، پنبه جزیره دریا یکی دیگر از انواع گوسیپیوم باربادنس است. این نام به پنبه هایی داده می شوند که در غربی ترین بخش دریای کارائیب در کنار جزایر آمریکایی پرورش می یابند و با اینکه دیگر تولید نمی شود، باید بدانید که پنبه جزیره و سوپیما به طور تکنیکی متفاوت هستند.  
  • پنبه مصری: برخی از مصرف کنندگان معتقد هستند که پنبه مصری و پیما یکسان هستند اما این باور درست نیست. پنبه مصری در حقیقت از الیاف LS تهیه شده است، که از پنبه ELS کیفیت کمتری دارد. درحالیکه برخی از انواع پنبه های مصری، مثل Giza 45، ممکن است درواقع از نظر طول و کیفیت از سوپیما پیشی بگیرند، اما اغلب پنبه مصری نسبت به پیما کیفیت پائین تری دارد.
مثل پنبه پیما بسیاری از تولیدکنندگان از لیبل پنبه مصری سوءاستفاده می کنند وقتی که محصولشان از سایر الیاف پنبه مثل پنبه با طول SS تهیه شده است. از نظر تکنیکی، واژه "پنبه مصری" به پنبه ای گفته می شود که در مصر تولید می شود.

اثرات زیست محیطی پنبه سوپیما:

پنبه سوپیما یکی از انواع پنبه با حداقل آسیب های محیطی است. تولید این نوع پنبه بسیار کم است؛ پنبه پیما فقط پنج درصد از کل پنبه تولید شده در آمریکا را تشکیل می دهد و همه پیمای تولید شده در آمریکا سوپیما نیستند.
درنتیجه، از نظر حجم، غیرممکن است سوپیما مثل سایر پنبه ها بر محیط زیست اثر منفی داشته باشد. اگرچه، ASA همچنین قوانین سفت و سختی برای تولید سوپیما دارد که  کشاورزان را از استفاده از مواد سمی خطرناک در طول فرآیند تولید منع می کند.
پنبه سوپیما
این حقیقت که همه پنبه سوپیما در آمریکا تولید می شود یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود تولید این محصول بر محیط زیست اثر منفی نداشته باشد. درحالیکه این قوانین عالی نیستند، USDA، EPA و دیگر سازمان های دولتی آمریکائی قوانینی برای جلوگیری از استفاده از مواد خطرناک توسط شرکت های آمریکائی وضع کرده اند. اگر پنبه سوپیما در چین، هند یا اندونزی برای مثال تولید می شد، احتمال اینکه تولید آن خطرات زیست محیطی داشته باشد بیشتر می شد.
 شهرپارچه به شما انواع پارچه با پنبه سوپیما را ارائه می دهد. شما می توانید برای خرید پارچه پنبه ای از شهرپارچه دیدن بفرمایید
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 | نظرات (0) بازدید : 89
نویسنده : شهرپارچه |

 

فرآیند تهیه جوراب می تواند از ترکیب الیاف مختلف، تکنولوژی و در رنگ های مختلف تهیه شده باشد.نکته مهم در انتخاب جوراب، پس از درنظر گرفتن طول الیاف، نوع الیاف است. اغلب جوراب ها با استفاده از ترکیبی از الیاف مختلف تهیه شده اند. شناخت بهترین پارچه برای جوراب و شناخت مزایا و معایب آنها به شما کمک می کند تا بهتر تصمیم بگیرید. در اغلب موارد، جوراب ها از ترکیبی از متریال های مختلف تهیه شده اند. فهم مزایا و معایب در تصمیم گیری کمک کننده است. بهترین پارچه ها در تهیه جوراب نخ و پشم هستند که در ادامه در مورد آنها بیشتر توضیح می دهیم:
پنبه:
پنبه در صدر لیسات بهترین پارچه برای تهیه جوراب است. این پارچه سبک بوده و قابلیت جذب بالایی دارد. همچنین، آکریلیکی قابل شستشو بوده و دوام نسبتاً بالایی دارد. جوراب های تهیه شده از نخ پنبه ای قابلیت تنفس بالایی دارند و این فاکتورها باعث می شود در تهیه جوراب به طور گسترده استفاده شود. در بسیاری موارد، ترکیبی از پنبه و آکریلیک استفاده می شود، که یک پارچه غیرجازب است و منجر می شود جوراب ها تحمل رطوبتی بالایی پیدا کنند.
از آنجائیکه پنبه در سراسر جهان کشت می شود، یکی از گرانترین متریال ها محسوب می شود. برای تهیه این پارچه از دانه گیاه پنبه استفاده می شود. بنابراین، 90 درصد سلولز است. در زیر لیستی از پنبه هایی را که می توان در تهیه جوراب به کار برد را می بینید.
پنبه ارگانیک-پنبه ارگانیک ماده ای است که از گیاه پنبه اصلاح ژنیک نشده حاصل می شود. به عبارت ساده تر، این گیاهان بدون کود و سموم رشد می کنند.
پنبه بازیافتی-این پنبه از ضایعات پنبه بدست می آید، پنبه بازیافتی نیز در گروه بهترین پارچه برای جوراب قرار می گیرد. پارچه تهیه شده از الیاف بازیافتی دوام بالایی دارند و دارای قابلیت مقاومت در برابر رطوبت هستند.
پنبه ابریشم نما-این پنبه پس از اعمال فرآیندهای مختلفی روی پنبه حاصل می شود. این پارچه درخشان است و  در مقایسه با پنبه ارگانیک یا معمولی نرمتر است.
پنبه ترکیبی-پنبه ترکیبی دارای یک مرحله اضافی می باشد که طی آن ناخالصی های الیاف از آن جدا می شوند تا الیاف صافتری حاصل شود. این تنوع پنبه برای بافتن آکریلیک است و جوراب های تهیه شده از این پارچه بسیار نرم بوده و دوام بالایی دارند. اگرچه این  جوراب ها دارای قیمت بالاتری نیز می باشند.
پشم:
پشم در لیست بهترین پارچه برای تهیه جوراب پس از پنبه قرار دارد. پشم از گوسفند یا سایر حیوانات تهیه می شود و دارای کیفیت مرغوبی می باشد. هر الیاف استفاده شده ای در تهیه پشم از فنرهایی تشکیل شده است، که وقتی آزاد شوند به شکل اولیه خود بازمی گردند. جوراب های تهیه شده از پشم تنفس پذیر بوده و چروک نمی شوند.
نخ پشمی اغلب برای تهیه جوراب های ضخیم تر استفاده می شود و این جوراب ها در زمستان استفاده می شوند. پشم یک عایق خوب محسوب می شود و در عین حال پای فرد را خشک نگه می دارد (بدلیل خاصیت جذب رطوبت). پشم بهترین پارچه برای جوراب است و این پارچه ها دارای کیفیت بالایی بوده و بسیار راحت هستند و به خاطر داشتن رنگ ثابت شهرت یافته اند.
درحالیکه پنبه و پشم بهترین پارچه برای جوراب هستند، سایر الیاف نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. اجازه دهید به بررسی آنها نیز بپردزایم.
نایلون:
نایلون به طور گسترده در تهیه جوراب استفاده می شود زیرا دوام و مقاومت بالایی دارد. نایلون برای تهیه جوراب هایی که تحت کشش و فشار بالایی قرار می گیرند مناسب است. جوراب های نایلونی در مقایسه با سایر الیاف به غیر از پنبه و پشم جذب رطوبت خوبی دارند.
پلی استر:
پلی استر نیز بسیار به نایلون شباهت دارد اما دارای قیمت کمتری است. جوراب های تهیه شده از پل استر تنفس پذیری بالایی داشته و جذب رطوبت خوبی دارند و بسادگی می توانند در برابر فرسایش و پارگی مقاومت کنند.
آکریلیک:
تعداد کمی از افراد تصور می کنند که می توانند از آکریلیک برای تهیه جوراب استفاده کنند. آکریلیک نوعی پشم گرم است که بسیار به پلی استر شباهت دارد. جوراب های تهیه شده از آکریلیک کشسان هستند.
اسپندکس:
اسپندکس به دلیل مقاومت در برابر کشیدگی شهرت دارد و درنتیجه در جوراب ها برای حفظ شکل ظاهری استفاده می شوند. اسپندکس به طور گسترده به عنوان لاکرا یا الاستین شناخته می شود و اغلب در تهیه جوراب های بلند مورد استفاده قرار می گیرد.
پلی پروپیلن:
پلی پروپیلن بدون شک بهترین پارچه برای جوراب است، زیرا این آکریلیک است. این پارچه همچنین گرم بوده و جنس نرمی دارد. به همین دلیل از آن برای تهیه لایه داخلی جوراب استفاده می شود.
کشمیر:
این پارچه از الیاف تهیه شده از بز کشمیری تهیه می شود. پارچه کشمیری بسیار نرم و ابریشمی است. این متریال طبیعی و سبک است و در تهیه لباس های لوکس و جوراب های گران قیمت از آن استفاده می شود.
ریون:
این پارچه از رشته های سلولز طبیعی تهیه شده است، ریون بیشتر به خاطر درخشش شهرت پیدا کرده است. جوراب های تهیه شده از ریون بسیار راحت بوده و جاذب قوی رطوبت هستند.
بامبو:
جوراب های تهیه شده از گیاه بامبو نرم و تنفس پذیر هستند و نسبت به انواع نخی راحتتر می باشند. جوراب ها دارای سطح درخشانی بوده و شبیه انواع ابریشمی و کشمیری هستند. بامبو به عنوان یک متریال ضدآلرژی است و دوام بالایی دارد و در ضمن ضدباکتری نیز می باشد. این ویژگی ها بامبو را در زمره بهترین پارچه برای جوراب قرار می دهد.
ابریشم:
ابریشم بسیار نرم است، که به نرمی و جذب رطوبت بالا شهرت دارد. جوراب های تهیه شده از ابریشم دارای قدرت بالایی هستند و پا را خشک، خنک و راحت نگه می دارند.
درحالیکه پنبه بهترین پارچه برای جوراب است، افراد می توانند براساس نیازهایشان اقدام به انتخاب جوراب کنند. حال که در مورد متریال به کار رفته در جوراب ها بیشتر دانستید، وقت آن رسیده تا از این دانش برای داشتن انتخاب بهتر استفاده کنید.
شهرپارچه تنوعی بی نظیر از پارچه را به شما ارائه می دهد. برای سفارش تنها کافی است سری به سایت بزنید
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 | نظرات (0) بازدید : 66
نویسنده : شهرپارچه |

 

تولید پارچه یک پارچه لخت و نرم است که به طور رایج در لباس های خواب، رومبلی و دیگر منسوجات به کار می رود. با توجه به قیمت بالای آن در گذشته این پارچه اغلب مخصوص اشراف بود. بااینکه مخمل های مدرن از مواد مصنوعی تهیه می شوند، این پارچه خاص همچنان یکی از لخت ترین و نرم ترین پارچه ای است که تا به حال تولید شده می باشد.

تاریخچه پارچه مخمل:

تاریخ مخمل به قرن 14 برمی گردد و محققان قدیمی تر اغلب معتقد بودند که این پارچه در ابتدا در شرق آسیا تولید شد و سپس از طریق راه ابریشم وارد اروپا شد. مخمل قدیمی از ابریشم خالص بود که آن را بی نهایت معروف کرد. ابریشم آسیایی بسیار نرم بود، اما فرآیند تولید خاص استفاده شده برای تولید مخمل منجر به تولید متریالی می شد که حتی از دیگر انواع ابریشم نیز پر زرق و برق تر بود.
مخمل در دوره رنوسانس در اروپا محبوب شد، درحالیکه در آن زمان پارچه مخمل در خاورمیانه به وفور استفاده می شد. برای مثال بررسی تاریخ شهرنشینان مناطق مربوط به مرزهای عراق و ایران نشان می دهد که مخمل در میان خانواده های اشراف این مناطق بسیار محبوب بوده است.

مخمل کنونی:

پس از اختراع دستگاه بافندگی، تولید مخمل ارزانتر شد و توسعه الیاف مصنوعی که برخی از ویژگی های مثل ابریشم را داشتند منجر شد این پارچه حتی توسط ضعیف ترین افراد جامعه استفاده شود. درحالیکه مخمل های کنونی ممکن است به خالصی مخمل های گذشته نباشد، هنوز هم در تهیه پرده، پتو و سایر محصولاتی که نرمی در آن دارای اهمیت است استفاده می شود.

تهیه پارچه مخمل:

درحالیکه در ساخت مخمل می توان از متریال های مختلفی استفاده کرد، فرآیند استفاده شده برای تولید پارچه مخمل صرف نظر از نوع متریال یکسان است. پارچه مخمل را می توان در یک دستگاه بافندگی مخصوصی تولید کرد که دو لایه از پارچه را همزمان می بافد. این لایه ها سپس جدا می شوند و دور یک رول پیچیده می شوند.
مخمل از نخ عمودی و مخمل نما از نخ افقی تهیه شده است اما در حالت کلی می توان گفت این دو پارچه مخمل دارای فرآیند تولید تقریباً یکسانی هستند. اگرچه، مخمل نما با نخ پنبه ای معمولی تهیه می شود که منجر به کاهش کیفیت و تغییر ساختار آن نسبت به مخمل می شود.
ابریشم، یکی از محبوب ترین متریال ها برای تولید مخمل است، که از پیله کرم ابریشم و تبدیل آن به نخ تهیه می شود. منسوجات مصنوعی مثل ریون از طریق تبدیل مواد پتروشیمی به  رشته هایی تهیه می شوند. پس از تبدیل این نخ ها به لباس مخمل، می توان رنگرزی روی آن انجام داد و با توجه به کاربرد از مواد شیمیایی استفاده کرد.

کاربرد پارچه مخمل:

ویژگی مطلوب اصلی پارچه مخمل نرمی آن است، بنابراین این پارچه به طور کلی در مواردی که پارچه به طور مستقیم با پوست برخورد می کند استفاده می شود. همزمان، پارچه مخمل دارای ویژگی های ظاهری خاصی می باشد که از نظر ظاهری جذاب است، بنابراین می توان از آن در دکوراسیون منزل، پرده و بالش استفاده کرد. برخلاف سایر دکوریها، لمس مخمل حس خوبی دارد، که کاربرد آن را در این زمینه افزایش می دهد.
بدلیل نرمی، پارچه مخمل در کالای خواب نیز استفاده می شود. بویژه، این پارچه به طور رایج در ملحفه های عایق بندی که بین ملحفه و لحاف قرار می گیرند به کار می رود. مخمل در لباس های زنانه جلوه خاص تری نسبت به لباس های مردانه دارد. برخی از انواع مخمل که بافت سفت تری دارد در تهیه لباس هایی مثل کلاه و دستکش به کار برده می شوند.

کشور تولید کننده پارچه مخمل:

مثل بیشتر منسوجات، بزرگترین تولید کننده پارچه مخمل چین است. از آنجائیکه این پارچه را می توان به طور عمده با دو نوع متریال اولیه تهیه کرد. بنابراین،لازم است به هر یک به طور جداگانه بپردازیم.

بزرگترین تولیدکننده ابریشم:

چین بزرگترین تولیدکننده ابریشم است، اما هند با فاصله نزدیکی در رتبه بعدی قرار دارد. به عنوان یک قانون کلی، ابریشم هندی کیفیت بالاتری دارد.

بزرگترین تولیدکننده ریون:

چین بزرگترین تولیدکننده منسوجات صنعتی است و از طرف دیگر چین بزرگترین آلوده کننده دنیا نیز می باشد. به همین دلیل، از نظر تولید پایدار و غیر-آلاینده از بقیه دنیا بسیار عقبتر است.

قیمت پارچه مخمل:

پارچه مخمل تهیه شده از متریال مصنوعی تقریباً ارزان است. مخمل تمام ابریشم، هزاران دلار به ازای هر یارد قیمت دارد زیرا تولید این پارچه به هزینه نیروی انسانی بالایی نیاز دارد. بعلاوه، پارچه ابریشم که با دقت و با استفاده از متریال پایدار تهیه شده است همیشه از پارچه هایی که از الیاف مصنوعی تهیه شده اند گرانتر است.

تولید پارچه مخمل:

طی قرنها انواع مختلفی از پارچه مخمل بوجود آمد. در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:
  • مخمل Chiffon:
به این نوع پارچه مخمل مخمل شفاف نیز گفته می شود، این نوع مخمل مرغوب اغلب در لباس های رسمی کاربرد دارد.
  • مخمل Crushed:
احتمالاً یکی از انواع مخمل متفاوت است و دارای جنس خاصی است که از طریق فشار و پیچانده الیاف مخمل درهنگامی که خیس هستند تهیه می شود. به جای داشتن سطح یکدست، این نوع مخمل دارای پستی و بلندی طبیعی و غیرمنظم بوده و از نظر زیبایی جذاب است.
  • مخمل Embossed:
این نوع پارچه مخمل دارای ناهمواری است و این سطوح ناهموار از سطوح کناری مساحت کمتری دارد و در اغلب موارد این سطح ناهموار با لمس کردن حس می شود.
  • مخمل Hammered:
این نوع مخمل دارای زرق و برق بیشتری نسبت به سایرین است و در فرآیند تولی آن به جای مچاله کردن از فشردن استفاده شده است. پارچه حاصل خالدار است و یادآور پوست نرم و گرم حیوانات است.
  • مخمل  Lyons:
این نوع پارچه مخمل تراکم بالاتری نسبت به سایر انواع مخمل دارد، درنتیجه سفت تر بوده و مناسب برای لباس های بیرونی است. در تهیه کت تا کلاه، مخمل لیون به عنوان یک متریال لاکچری محسوب می شود.
  • مخمل Panne:
درحالیکه واژه "Panne" می تواند دارای معانی مختلفی باشد اما امروزه به معنای مخمل با سطح قلمبه اطلاق می شود.
  • مخمل Utrecht:
این نوع پارچه مخمل منسوخ شده است اما برخی مواقع در پیرآهن و لباس رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مخمل Voided:
این نوع از مخمل از قسمت هایی دارای توده و قسمت هایی فاقد توده تشکیل شده است. هر نوع شکل و طرحی در این نوع مخمل قابل پیاده سازی است و پارچه نهائی که شبیه مخمل برجسته است.
  • مخمل Ring:
اساساً، مخملی که بتوان آن را با رینگ کشید به مخمل رینگی شهرت دارند. این نوع از مخمل بشدت سبک بوده و مثل chiffon است.

اثرات زیست محیطی مخمل بر محیط زیست:

از آنجائیکه مخمل اشاره به یک نوع بافت دارد و پارچه نیست، به طور تکنیکی نمی توان گفت که مخمل به عنوان یک مفهوم تأثیری بر محیط زیست دارد. مواد مختلف استفاده شده برای تهیه مخمل، دارای تأثیرات مختلف محیطی می باشد.

اثرات زیست محیطی ابریشم:

ابریشم بهترین ماده اولیه از نظر محیط زیستی می باشد. این پارچه همچنان در اغلب موارد به همان روشی هزاران سال پیش تولید می شود و از آنجائیکه در تولید ابریشم از هیچ سموم و یا آفت کشی استفاده نمی شود این الیاف تأثیر زیست محیطی منفی شدیدی برای محیط زیست ندارد.

اثرات زیست محیطی ریون و الیاف مصنوعی:

ریون یکی از جایگزین های ابریشم در پارچه مخمل است و تولید این ماده مصنوعی برای محیط زیست بسیار مضر است. فرآیند تولید ریون شامل چندین شستشوی شیمیایی است و ماده پایه این مواد پتروشیمی است. اساساً، ریون یک ماده تهیه شده از سوخت فسیلی است و زیست تخریب پذیر نیست که در هنگام تولید مواد مضری بسیاری را وارد ذخایر آب می کند. تنها دلیل تولید ریون قیمت پائین آن می باشد.
شهرپارچه در نظر دارد رنج وسیعی از پارچه مخمل را عرضه کند. برای مشاهده محصولات و خرید اینترنتی پارچه می توانید از سایت دیدن بفرمایید
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 | نظرات (0) بازدید : 75
نویسنده : شهرپارچه |

پارچه نخی یکی از پارچه های پرکاربرد است. این پارچه ارگانیک است، یعنی دارای اجزای مصنوعی نیست. پارچه نخی از الیافی تهیه شده که اطراف دانه گیاه پنبه می روید که پس از رسیدن به صورت گل های پرزدار نمایان می شوند.
شواهد اولیه برای استفاده از الیاف پنبه در Mehrgarh و Rakhigarhi در هند می باشد، که مربوط به 5000 سال پیش از میلاد مسیح است. ساکنان رود سند،1300 تا 3300 سال پیش از میلاد مسیح با تولید پنبه توانستند توسعه بیابند.
این امکان وجود دارد که 5500 سال پیش از میلاد مسیح مردم آمریکا از پنبه برای تهیه منسوجات استفاده می کردند، اما واضح است که پرورش پنبه از 4200 سال پیش از میلاد مسیح بین مکزیکی ها توسعه یافت. درحالیکه در چین کهن تولید ابریشم بر پنبه اولویت داشت، پرورش پنبه در چین در دوره سلسله هان محبوب شد، که از 206 سال پیش از میلاد مسیح تا 220 سال پس از میلاد مسیح ادامه یافت.
درحالیکه پرورش پنبه در بین اعراب و ایرانیان گسترده بود، این گیاه تا قرون وسطی به اروپا راه نیافت. قبل از آن، اروپائیان فکر می کردند که پنبه از درخت سحرآمیزی در هند بدست می آید و برخی از دانشمندان در این زمان حتی فکر می کردند که پنبه نوعی پشم است که از گوسفند تهیه می شود.
با پیروزی اسلام در پرتغال و اسپانیا، پنبه به اروپا وارد شد و کشورهای اروپایی در کنار مصر و هند به سرعت بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده پنبه شدند.
از ابتدای زمان پرورش پنبه، این الیاف به خاطر قابلیت تنفس پذیری بالا و سبکی مورد ستایش بودند. پارچه نخی بسیار نرم بوده و دارای قابلیت عایق گرما هستند، یعنی همزمان دارای ویژگی پشم و ابریشم است.
درحالیکه نخ از ابریشم بادوامتر است، به اندازه پشم دوام ندارد و احتمال گلوله شدن و پاره شدن آن بالا است،  اگرچه، نخ به عنوان یکی از محبوب ترین و گسترده ترین پارچه ها در جهان است. این پارچه دارای قدرت بالایی است و رنگ طبیعی آن زرد و سفید است.
پنبه جاذب آب است اما به سرعت خشک می شود، که این ویژگی باعث شده به شدت رطوبت را جذب کند. می توان پارچه نخی را در دمای بالا شست. همچنین پوشیدن لباس های نخی جلوه زیبایی داشته و به زیبایی شما می افزاید. یکی از نکات منفی این پارچه این است که، پس از شستشو به سرعت چروک می شود.  همچنین در صورت شستشو آب می رود مگر اینکه فرآیندهای خاصی بدین منظور روی آن صورت بگیرد.

فرآیند تهیه پارچه نخی:

تولیدکنندگان الیاف پنبه این پارچه را از قسمت فیبرمانند دانه پنبه بدست می آورند، که به آن غوزه پنبه گفته می شود. درحالیکه دانه های پنبه به خودی خود کوچک هستند، غوزه پنبه بزرگتر از انگشت شست است.
برای تهیه پارچه نخی، تولیدکنندگان باید در ابتدا دانه های پنبه را از غوزه پنبه جدا کنند. در گذشته، این مرحله به صورت دستی انجام می شد، اما در سال 1794، یک کارآفرین آمریکایی به نام Eli Whitney دستگاه پنبه زنی را ابداع کرد، که یک ابزار مکانیکی است که فرآیند جداسازی دانه از غوزه را تسریع می کند.
امروزه، نمونه های اتوماتیک دستگاه پنبه زنی وجود دارد که فرآیند را از قبل نیز ساده تر می کنند، این ماشین ها می توانند در زمین کشاورزی عملیات برداشت را انجام دهند و ماشین های دیگر می توانند دانه را از غوزه جدا کنند.
تولید پنبه در بهار آغاز می شود یعنی وقتی که دانه های پنبه کاشته می شوند. در اغلب موارد، ماشین های اتوماتیک در ردیف های 10 تایی به صورت همزمان پنبه می کارند. پس از 7 روز جوانه ها مشخص می شوند و پنبه طی 55 تا 80 روز بالغ می شود.
 پارچه نخی
قبل از استفاده از دستگاه برداشت، کارگران باید عملیات برگ ریزی را انجام دهند، که فرآیند حذف برگ ها از گیاه پنبه است. سپس، یک ماشین عملیات برداشت را انجام می دهد و همان دستگاه زائدات بزرگ را از الیاف جدا می کند و آن را به صورت بغچه هایی در می آورد.
دستگاه های پنبه زنی بسیار پیشرفته می توانند 60 بغچه به وزن 500 پوند را در هر ساعت تولید کنند. این دستگاه ها دانه را از غوزه جدا می کنند و همچنین هر نوع آلودگی و ناخالصی را از سطح برمی دارند.
پس از آنکه پنبه به طور کامل عاری از ناخالصی شد به کارخانه های تولید منسوجات منتقل می شود. در آنجا، پنبه خام زده می شود، یعنی فرآیندی که طی آن الیاف پنبه به صورت رشته هایی در می آیند. سپس، این رشته ها تابیده می شوند تا به شکل نخ تبدیل شوند.
در این مرحله، عملیات پایه ای صورت گرفته روی پنبه به پایان می رسد. این نخ های پنبه ای ممکن است سپس تحت فرآیندهای شیمیایی مختلفی قرار بگیرند و همچنین رنگ شوند. سپس، به صورت منسوجات مختلفی بافته می شوند مثل ملحفه، تی شرت یا جین آبی.

کاربردهای پارچه نخی:

کاربرد پارچه نخی
تقریباً 75 درصد پوشاک دنیا حداقل دارای ترکیباتی از پنبه است. به لحاظ تعداد پارچه نخی رایج ترین نوع می باشد و تولیدکنندگان می توانند آن را به انواع مختلفی از محصولات تبدیل کنند.
برای مثال، اغلب تی شرت ها حداقل دارای درصدی از نخ هستند یا مثلاً جین آبی واقعی دارای 100 درصد نخ است. این پارچه می تواند برای تولید حوله حمام و پادری، ملحفه، پتو و لحاف مورد استفاده قرار بگیرد. تولیدکنندگان ممکن است از نخ برای تولید پرده، تزئینات دیواری و سایر آیتم ها دکوری استفاده کنند.
از آنجائیکه نخ قابلیت تنفس پذیری بالایی دارد، به طور خاص در تهیه لباس های گرم کاربرد دارد. نرمی آن منجر شده از آن در تهیه لباس های رسمی استفاده شود و قابلیت لَختی آن را برای تهیه پیرآهن مناسب می کند.
همچنین از آن در تهیه کالای پزشکی استفاده می شود و این نوع پارچه همچنین برای تولید نخ های صنعتی و برزنتی کاربرد داشته باشد. به طور خلاصه، پنبه را می توان برای مصارف صنعتی و مصرفی به کار برد.

تولیدکنندگان پارچه نخی:

هند و چین بزرگترین تولیدکنندگان پنبه در دنیا هستند. براساس آمار هند در سال های 2017 و 2018 با تولید 6,205,000 تن پنبه از رقیب خود پیشی گرفت. چین نیز 5,987,000 تن پنبه در زمان مشابه تولید کرد.
آمریکا با تولید 4,555,000 تن در رتبه بعدی قرار دارد. درحالیکه این سه کشور بخش اعظمی از پنبه دنیا را تولید می کنند، سایر کشورها مثل برزیل، پاکستان و استرالیا هر یک بیش از 1 میلیون تن الیاف پنبه هر ساله تولید می کنند.

قیمت الیاف پنبه:

براساس گزارش IndexMundi، پنبه خام حدود 0.75 دلار به ازای هر پوند قیمت دارد. اگرچه، این قیمت ثابت نیست. قیمت پنبه با تبدیل شدن به نخ افزایش می یابد و پس از تبدیل شدن به محصول نهائی نیز یک افزایش قیمت دیگر دارد.
می توان گفت پنبه یکی از گرانترین الیاف ها در جهان است، که همین موضوع منجر به افزایش محبوبیت آن شده است. اگرچه، ارزانترین پنبه مربوط به پنبه ای است که به صورت پایدار تولید نشده است و انواع بهتر آن دارای قیمت به مراتب بالاتری هستند.
مثلاً انواعی از پارچه نخی که از الیاف پنبه بسیار بلند تولید شد اند بسیار گرانتر از پارچه هایی هستند که از الیاف کوتاه تهیه شده اند. برای مثال پنبه مصری و پیما از این دست هستند. این نوع از پنبه ها قیمت بالایی دارند.

انواع مختلف پنبه:

4 نوع مختلف پنبه وجود دارد. بعلاوه، پنبه دارای چندین زیرگروه نیز می باشد:

انواع مختلف گیاه پنبه:

  • گوسیپیوم هیرسوتوم
این نوع از پنبه یکی از انواع رایج این گیاه است. حدود 90 درصد از تولید پنبه دنیا را تشکیل می دهد و بومی آمریکای مرکزی و دریای کارائیب است.
طی سالیان، معامله گران این نوع پنبه را به نقاط مختلف صادر کردند و نکته مثبت این گیاه این است که در شرایط آب و هوایی مختلف رشد می کند. این نوع پنبه در دسته الیاف پنبه رشته کوتاه (SS)  است و درواقع در زمره الیاف پنبه دارای کیفیت بالا قرار نمی گیرد.
  • گوسیپیوم باربادنس:
این نوع پنبه دارای الیاف بسیار بلندی (ELS) است، و به دلیل تهیه شدن از الیاف بلندتر دارای کیفیت بالاتر و نرمتر است. این نوع از الیاف تقریباً 8 درصد از تولید پنبه دنیا را در برمی گیرند و بسیار گرانتر از گوسپیوم هیرسوتوم است.
پنبه ELS بومی آمریکای جنوبی است و به نقاط مختلف دنیا صادر شده است. برای مثال پنبه پیما یکی از همین نوع پنبه ها است و تولیدکنندگان آن را در چین، هند و سایر نقاط دنیا پرورش می دهند.
  • گوسیپیوم آربارتیوم:
درحالیکه گیاه پنبه اغلب کم بار است ولی گوسیپیوم آربارتیوم به حدی پربار است که می توان آن را یک درخت درنظر گرفت. این نوع از پنبه کمتر از 2 درصد پنبه دنیا را شامل می شود.
  • گوسیپیوم هرباسیوم:
به این نوع از پنبه لونت نیز گفته می شود، این نوع از الیاف بومی آفریقا و عربستان می باشد و کمتر از 2 درصد پمبه دنیا را تشکیل می دهد.

انواع مختلف پارچه نخی:

  • پنبه Short-staple:
پنبه الیاف کوتاه یا به عبارتی SS یعنی هر نوعی از پنبه که دارای الیافی کوتاه تر از 1.125 اینچ باشند. درحالیکه این نوع  از پنبه برای مصارف مختلف کاربرد دارد، به نرمی انواع دیگر نیست.
  • پنبه Long-staple:
پنبه الیاف بلند یا به اختصار LS به پنبه ای اطلاق می شود که دارای الیافی به بلندای بین 1.125 تا 1.25 اینچ باشند. این نوع از پنبه از پنبه مورد قبلی دارای کیفیت بالاتری است.
  • پنبه Extra-long-staple:
پنبه رشته های بسیار بلند یا به اختصار ELS به پنبه هایی اطلاق می شود که دارای فیبرهایی بلندتر از 1.25 اینچ باشد. پنبه ELS باکیفیت ترین و گرانترین نوع پنبه موجود است.
  • پنبه مصری:
پنبه مصری واژه ای است که به نوع خاصی پنبه مربوط به  گروه LS یا ELS اطلاق می شود. برای مثال پنبه Giza 45، بیش از 45 میلی متر (1.77 اینچ) بلندی دارد، که آن را تبدیل به یکی از بلندترین و لاکچری ترین پنبه های موجود کرده است.
  • پنبه پیما:
پنبه پیما یک نوع از پنبه است که در گروه ELS قرار دارد و با همکاری دولت آمریکا و هندی های پیما در اوایل قرن 20 ایجاد شد. این نوع پنبه دارای بالاترین دوام است.
  • پنبه سوپیما:
پنبه سوپیما یک نوع از پنبه پیما است که توسط سازمان سوپیما آمریکا (ASA) تأیید شده است. برای آنکه پنبه ای در این گروه قرار بگیرد، پنبه پیما باید در آمریکا و با روش های ارگانیک تولید شده باشد.

اثرات زیست محیطی پارچه نخی:

تولید پنبه به طور ذاتی تأثیری بر محیط زیست ندارد. از آنجائیکه جزء الیاف طبیعی محسوب می شود، زیست تخریب پذیر بوده و هیچ آلایندگی به همراه ندارند.
اگرچه فرآیندهایی که تولیدکنندگان بر روی آن انجام می دهند می تواند برای محیط زیست مناسب نباشد. تولید پنبه به مقدار زیادی آب و تغییر کاربری زمین احتیاج دارد.
از آنجائیکه اغلب تولیدکنندگان پنبه تمایل دارند بیشترین مقدار پنبه را با کمترین هزینه تولید کنند، از زمین به درستی مراقبت نمی کنند. درنتیجه، تولید پنبه در اغلب موارد منجر به فرسایش خاک می شود.
بیشتر تولیدکنندگان پنبه از کود و آفت کش برای پرورش این گیاه استفاده می کنند. این مواد وارد آب ها می شوند و خاک را آلوده می کنند و در محصول نهائی باقی می مانند.
در اغلب موارد، تولید پنبه یک فرآیند استثمارگرایانه است که شرکت های بین المللی از کشورهای فقیر و افراد بیسواد در کشورهای جهان سوم برای تولید این الیاف استفاده می کنند. این فرآنید برای جامعه مضر است و از سیکل فقر پشتیبانی می کند که منجر به کاهش امید به زندگی و گسترش سسیتم برده داری می شود.
این امکان وجود دارد که پنبه را با روش های ارگانیک پرورش داد. فرآیند پرورش ارگانیک شامل استفاده از آفت کش ها یا کودهای شیمیایی نمی شود که منجر به کاهش اثرات محیطی این الیاف می شود.
برای اینکه پنبه ارگانیک درنظر گرفته شود این الیاف باید به صورت پایدار تولید شوند، با کارگران باید به صورت عادلانه برخورد شود و اثرات زیست محیطی باید به حداقل برسد. برخی از انواع پنبه مثل سوپیما فقط به صورت ارگانیک در دسترس هستند.
شهرپارچه ارائه دهنده انواع پارچه نخی می باشد که شما برای خرید اینترنتی پارچه می توانید به سادگی اقدام به سفارش نمایید
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 | نظرات (0) بازدید : 87
نویسنده : شهرپارچه |

مهم ترین نکته ای که باید برای انتخاب لینن پیراهن در نظر داشته باشید این است که  علاوه بر ویژگی های عمومی و کیفیت پارچه که مربوط به انتخاب نخ خوب در آن است، تراکم و تابانیدن و فرآیند بافت نیز در تعیین کیفیت پارچه نقش کلیدی دارد.
حتماً شنیده اید که تراکم عددی بین 50 تا 1000 است. هر قدر میزان تراکم افزایش یابد پارچه نرمتر و ابریشمی تر می شود و البته قیمت پارچه نیز افزایش می یابد.
دو نوع تابانیدن نخ وجود دارد تکی و دوتایی. در تابانیدن دوتایی دو نخ به یکدیگر تابیده می شوند تا در برابر فرسایش و گلوله شدن مقاومت ایجاد شود. پارچه هایی که دارای تراکم بیشتر از 100 هستند و پارچه مناسب پیراهن می باشند.
  • انتخاب پنبه:
اگر می توانید پنبه های گران قیمتی مثل پیما، سوئیسی و یا مصری را که به صورت دوتایی تابانده شده اند و از تراکم بالایی برخوردار هستند را بخرید بقیه پاراگراف را نخوانید بروید و یکی از آنها را تهیه کنید. زیرا لباس های تهیه شده از این نوع پنبه ها دوام بالایی بوده و در برابر فرسایش مقاومت دارند و همچنین ظاهر جذابی به شما می دهند.
پارچه های تهیه شده از الیاف پنبه ای مثل مصری، جزیره دریا یا پیما از بهترین و پرطرفدارترین پارچه ها برای تهیه پیراهن هستند. این پارچه ها قیمت بالایی دارند اما این قیمت بالا بی دلیل نیست.
این پارچه های نخی از الیافی تهیه شده اند که دارای طول بسیار بلندی هستند. از دیگر ویژگی های این پارچه می توان گفت که بسیار نرم و پرتراکم هستند و دارای ساختار ریسندگی دابل می باشند.
علاوه بر این، پنبه مصری بسیار لطیف است. پنبه پیما در رتبه بعدی قرار دارد. در خانواده پنبه مصری، Giza 45 بهترین است اما اگر می خواهید پیراهن هایی که از این پارچه تهیه شده اند را بخرید باید پول زیادی برای آن بپردازید، زیرا برندهای معروف دنیا از این پارچه استفاده می کنند.
پنبه پیما دارای کیفیت بالایی است اما در عین حال این لیننتر است، این پارچه یک پارچه مناسب پیراهن می باشد و از محبوبیت بالایی برخوردار است. پنبه پیما دارای بافت افقی بسیار نرمی می باشد که جذابیت خاصی به آن می دهد.
  • پوپلین:
پوپلین، پارچه مناسب پیراهن است، دارای بافت ساده ای می باشد که نرم و تنفس پذیر است و دارای جنس تردی می باشد. پوپلین باکیفیت یک پارچه بسیار نرم با بافت متراکم است. این پارچه به صورت گسترده در تهیه پیراهن مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی از معایب پوپلین این است که برای افرادیکه بدنبال یک پارچه کاملاً مات هستند این پارچه نمی تواند انتخاب مناسبی باشد. این پارچه نازک و اندکی بدن نما است، به همین دلیل بسیار سبک است.
نکته منفی دیگر در مورد این پارچه این است که پوپلین مستعد چروک است. اما در صورت اتوکشیدن به موقع ظاهر آن بسیار باوقار و زیبا خواهد بود. با در نظر گرفتن تمام ویژگی های مثبتی که این پارچه دارد، پوپلین را برای تهیه پیراهن یک کاندید قوی محسوب می شود که می تواند در موقعیت های مختلف پوشیده شود.
پوپلین End on end نوعی پارچه مخصوص پیراهن است که بخاطر بافت خاص دارای ساختار بسیار نرمی می باشد، نخ های تار و پود به رنگ های مختلفی هستند. معمولاً نخ پود رنگی و نخ تار سفید است. از دور به صورت یکلیننخص است اما طرحدار است. این نوع پوپلین از پوپلین معمولی محبوبتر است.
این نوع پوپلین و چمبری مشابه هم هستند ولی تفاوت های کوچکی بین آنها وجود دارد. در پارچه چمبرینگ نخ های تار و پود از بافت خود عبور می کنند، نمونه آبی این پارچه پارچه مناسب پیراهن غیررسمی است.
  • توئیل:
توئیل یک نوع بافت پارچه محسوب می شود پارچه های مختلفی مثل لینن، جناغی و کولری همگی در تهیه پیراهن کاربردی هستند. بافت توئیل منجر به ایجاد پارچه های بسیار نرم می شود ولی وزن پارچه به مراتب بیشتر از نخ، ابریشم و پولین خواهد بود. این پارچه دوام بالایی داشته و بسیار قوی است اما در عین حال در هنگام پوشیدن جلوه خاصی دارد.
یک پارچه توئیل متراکم دارای بافت بسیار نرمی خواهد بود. توئیل کولری دارای بافت مشخص است. ممکن است بافت های ظریفتر را ترجیح دهید؛ اما درحقیقت بافت قطری توئیل بسیار جذاب است بنابراین نگران نباشید. توئیل باکیفیت اندکی درخشان است، اتوکشی آن ساده است و نسبت به چروک مقاومت دارد.
چینو یک پارچه توئیل سبک است؛ پارچه دندان گرگی یک پارچه توئیل دارای طرح شطرنجی است که اغلب به رنگ سیاه و سفید بافته می شود. این پارچه دارای نوارهای قطری است که دارای طرح زیگزاگی مثل استخوان ماهی می باشد.
می توانید با توجه به نیازهایتان پارچه توئیل رسمی و غیررسمی را انتخاب کنید. اغلب پارچه های توئیل نسبت به فرسایش مقاوم هستند اما دنیم در بین آنها از محبوبیت ویژه تری برخوردار است و برای تمام فصول مناسب است و هرگز قدیمی نمی شود. اگر به دنبال دنیم نازکتر و سبک تر هستید می توانید از دنیم مناسب برای تهیه بلوز استفاده کنید.
  • لینن:
هیچ چیز به اندازه لباس های تهیه شده از لینن زیبا نیست این نوع پارچه با پوشیدن و شسته شدن بهتر می شود. این پارچه به صورت بازتری بافته شده است و نازکتر از لیننی می باشد و بهترین انتخاب برای تابستان است.
اما ایراد لینن این است که بسیار نسبت به چروک شدن مستعد است. همچنین باید بدانید که این پارچه اندکی ترد است که البته به زیبایی آن می افزاید. اما اگر این نگران معایب نیستید و پارچه ای می خواهید که طبیعی باشد شک نکنید لینن بهترین گزینه است.
البته تا اینجا منظورمان از لینن، لینن 100 درصد بود اما اگر از انواع ترکیبی آن مثل لینن بامبو استفاده کنید، برخی از ایرادات لینن رفع خواهد شد، مثلاً چروک این نوع از پارچه ها بسیار کمتر خواهد بود یا مثلاً ترکیب نخ/لینن نیز دارای همین ویژگی ها است.
قیمت لینن های ترکیبی کمتر از لینن خالص است. اگر به دنبال خرید لینن خالص هستید باید ویژگی های لینن را دوباره مرور کنید زیرا فروشندگان ایرادات را مستقیم به شما نخواهند گفت.
  • فلانل:
فلانل یک لینن سنگین و پرطرفدار است و برای تهیه لباس های زمستانی از آن استفاده می شود. این پارچه می تواند 100 درصد از پنبه یا ترکیبی از پنبه/پشم یا پنبه/کشمیر باشد. این پارچه نرم است و دارای سطح پرزدار است.
فلانل را با نام پنبه برس خورده نیز می شناسند. این پارچه بسیار نرم است و پارچه مناسب پیراهن زمستانی است.
  • پنبه گاباردین:
گاباردین یک پارچه سخت با وزن متوسط و دارای بافت توئیل است. این پارچه را می توان با پشم یا پنبه تهیه کرد. این پارچه بهترین پارچه برای تهیه کت و لینن است زیرا دوام و کیفیت بالایی دارد. این پارچه همچنین بسادگی چروک نمی شود و به صورت زیبایی آویزان است. پارچه گابارین یک پارچه مناسب پیراهن است که از دوام بالایی برخوردار است.
یکی از معایب این پارچه این است که ممکن است در نگاه اول زبر و خشن به نظر برسد، اما انواع مختلفی از پارچه گاباردین در حال حاضر موجود است که نرمتر و نازکتر هستند.
  • پارچه آکسفورد/پین پوینت
هر دو از متریال هایی با وزن متوسط و اندکی زبر هستند که گرم، تنفس پذیر و بسیار بادوام می باشند. این پارچه برای تهیه پیراهن های رسمی مناسب نیستند. هر دو پارچه سخت تر و زبرتر از پوپلین بوده و برای تهیه لباس های غیررسمی/کار و ورزشی مناسب می باشند. پارچه آکسفورد برای تهیه پیراهن هایی به همین نام معروف است.
پارچه آکسفورد و پین پوینت دارای بافت یکسان سبدی متقارن هستند. اما تفاوت های کوچکی بین این دو وجود دارد. در پارچه آکسفورد از دو و یا چندین نخ تار استفاده می شود که از همان تعداد پود عبور می کنند. در پین پوینت، یک پود از دو تار عبور می کند و یک پارچه نرمتر با بافت محکم تر ایجاد می کند. لختی پین پوینت بسیار مناسب است و ظاهر زیبایی دارد. برای تهیه پیراهن رسمی پین پوینت بهتر از آکسفورد است.
پارچه رویال آکسفورد تفاوت ها و شباهت هایی با پارچه آکسفورد دارد. این پارچه دارای ظاهر زیباتری است زیرا دارای بافت مشخص و ظاهری درخشان است. به همین دلیل پارچه رویال آکسفور یک پارچه مناسب پیراهن رایج است.
سخن پایانی:
لینن مناسب پیراهن ممکن است بسیار پیچیده به نظر برسد. انتخاب الیاف کاملاً طبیعی می تواند انتخاب خوبی باشد. البته تمام موارد ذکر شده بالا دارای مزیت های خاص خود هستند.
ممکن است ملاحظات دیگری نیز داشته باشید مثلاً در زمینه اتوکشی، خشکشویی و فرسایش لباس. همچنین، احتمال افزودن مواد دیگر به پارچه ها وجود دارد که می تواند پارچه ها را در این زمینه ها مطلوب کند. البته برای بهره مندی از حداکثر راحتی از الیاف 100 درصد طبیعی استفاده کنید.
برای خرید پارچه پیراهنی می توانید از شهرپارچه استفاده نمایید
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 | نظرات (0) بازدید : 67
نویسنده : شهرپارچه |

همواره این سؤال مطرح می شود که بهترین پارچه برای لباس کودک کدام است؟ یافتن بهترین پارچه لباس کودک یکی از لیننکلات لینندین است، بویژه در مورد لباس هایی که به طور مستقیم با پوست در تماس هستند.
پوشاک کودکان از تنوع بالایی برخوردار است، پیرآهن های نوزادی، بلوز، دامن و بسیاری دیگر، اما در این بین نقش لینن تعیین کننده است.
اولین نکته ای که باید در هنگام دوخت پوشاک کودکان در نظر بگیرید این است که پارچه نرم بوده و آزاردهنده نباشد. برای نوزادان این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای سنین بالاتر، راحتی و ایمنی از مهم ترین جنبه ها می باشد. از طرف دیگر پارچه نباید چسبناک، لغزنده و یا ضخیم باشد و از طرفی باید تنفس پذیر باشد. همچنین، پارچه باید تحمل شستشوی مکرر را داشته باشد و نسبت به پارگی و فرسایش مقاوم باشد، مگر اینکه از آن دسته لباس هایی باشد که خیلی پوشیده نمی شوند.
 پارچه لباس کودک
اغلب، اولین انتخاب در تهیه لباس کودکان لیننی است. این پارچه دارای تمام ویژگی های ذکر شده می باشد، جذب رطوبت، تنفس پذیری و راحتی. پارچه های نخی ارگانیک ویژگی های فوق را به نحو احسنت دارند، زیرا برای تولید آن به محیط زیست آسیبی وارد نشده است و مواد شیمایی خطرناکی در آنها به کار گرفته نشده است.
اما انواع گوناگونی از لینن در بازار موجود است. حتی افرادی که تجربه بالایی در لینن دارند نیز در برخی مواقع ممکن است فریب بخورند و پارچه های نرمی را بخرند که برای تهیه لباس کودکان مناسب نیستند. این پارچه ها پس از شستشو بشدت گلوله می شوند و یا ممکن است منجر به آزار پوست کودک شوند. در مواردی که پارچه ها از الیاف مصنوعی یا نیمه مصنوعی تهیه شده باشند احساس ناخوشاندی را در کودک ایجاد خواهند کرد. همچنین این پارچه ها لک می گیرند و پس از اولین شستشو گلوله می شوند. اگرچه در ابتدا نرم هستند، اما پس از مدتی این ویژگی خود را از دست می دهند.
نکته: برای دوخت لباس کودک حتماً پارچه را قبل از دوخت شستشو دهید. مرحله شستشو اغلب قبل از دوخت انجام می شود اما در مورد تهیه لباس کودکان این مرحله ضروری است. به این دلیل که مواد شیمایی موجود در پارچه با این روش از بین می روند.
پارچه های زیر در لیست پارچه مناسب لباس کودک قرار دارند، که البته بستگی به قوانین هر کشور دارد. در برخی از کشورها مثلاً آمریکا تهیه لباس خواب کودک از پارچه نخی ممنوع می باشد.
پارچه لباس کودک
  • پارچه لان:
این پارچه سبک و 100 درصد نخی دارای تراکم بالا می باشد که بهترین پارچه لباس کودک و بویژه لباس نوزاد محسوب می شود. این پارچه تقریباً نازک و اندکی ترد است اما همزمان بسیار نرم است، زیرا تراکم بالایی دارد. از پارچه لان در تهیه لباس های مربوط به غسل تعمید کاربرد دارد.
یکی از ویژگی های پارچه مناسب لباس کودک این است که پارچه باید سریع خشک شود-زیرا این لباس ها معمولاً بیشتر شسته می شوند. به همین دلیل مادران معمولاً لباس های نخی که سبک هستند را انتخاب می کنند. پارچه لان از نظر سبکی بسیار ایده آل است.
  • وال
وال یک پارچه نیمه شفاف است. این پارچه شباهت های بسیاری به لان دارد، اما نازکتر بوده و اندکی بدن نما و ترد است. از ویژگی های این پارچه نرمی آن می باشد. وال سوئیسی که دارای نقطه هایی می باشد که این نقطه ها در بافته پارچه است و به همین دلیل برای تهیه زیرپوش بسیار مناسب است.
  • پارچه ماهوت:
این پارچه، که سبک و نرم است می تواند از پنبه یا ترکیبات آن تهیه شده باشد. نوع 100 درصد نخی آن بهترین پارچه لباس کودک محسوب می شود. این پارچه دارای سطح درخشانی می باشد. می توانید از این پارچه برای تهیه پیرآهن استفاده کنید. گلدوزی های انجام شده روی پارچه ماهوت می تواند بر زیبایی آن بیافزاید.
  • لینن دستمال
 لینن نیمه شفاف، سبک و بسیار نرم است. این پارچه دارای برجستگی اندکی در سطح پارچه است. از آنجائیکه لینن است، علاوه بر زیبایی لینن دارای نرمی بالایی می باشد (پارچه ترکیبی از لینن و نخ ویژگی چروکیدگی رایج در پارچه لینن را نخواهد داشت). این پارچه برای تهیه لباس غسل تعمید استفاده می شود. زیرا لینن سبک است و شما می توانید انواع لباس ها را بدون اینکه ظاهر ضمختی داشته باشند از این پارچه تهیه کنید.
  • موسلین
پارچه موسلین نخی است و در وزن های مختلفی وجود دارد، از پارچه های خیلی نازک گرفته تا پارچه های با تراکم بالا. موسلین نازک بهترین پارچه برای تهیه لباس کودک است زیرا از تنفس پذیری بالایی برخوردار است. موسلین 100 درصد از نخ تهیه شده است. این پارچه اغلب برای تهیه لایه پوشک، باند و پیشبند، لینن و زیرپوش استفاده می شود، زیرا دارای ظاهر پرزرق و برقی نیست.
Gauze نوعی از پارچه موسلین دارای چروک است. بافت بازی دارد، نرم است و تنفس پذیر می باشد. بسته به روش تولید، این پارچه می تواند بسیار نرم باشد.
  • باتیست:
این پارچه نخی بافت باز بسیار نرم است و مثل وال و لان بدن نما نیست. این پارچه در برابر پارچه نخی دوام بالایی دارد و همزمان بدلیل نرمی بالا احساس راحتی فراوانی دارد. سبکی این پارچه یک ویژگی عمده محسوب می شود. باتیست سوئیسی یک پارچه مناسب لباس کودک و لباس خواب است.
  • نخ آیلت
پارچه لباس کودک
هیچ چیز زیباتر از گلدوزی بر روی پارچه نیست. پارچه آیلت و broderie anglaise دارای گلدوزی هستند. این پارچه ها بهترین پارچه لباس کودک و لباس خواب کودک هستند. این پارچه ها را می توان برای تهیه لباس یا بخش هایی از لباس مثل جیب به کار برد.
پارچه لباس کودک
  • پارچه جرسی
نخ جرسی برای تهیه لباس کودکان بسیار پرطرفدار است. این پارچه نرم و تنفس پذیر است. یکی دیگر از مزیت های جرسی کشسانی است. این پارچه به دلیل کشسانی حس راحتی در لباس ایجاد می کند و در لباس کودکان به این دلیل که در حال رشد هستند توصیه می شوند. دیگر بافت هایی که در تهیه لباس های کودکان پرطرفدار هستند شامل: interlock، double knit و اسپنداکس است.
  • فلیس:
فلیس سبک یک انتخاب مناسب برای تهیه لیننی کودکان است. فلیس به عنوان جایگزین پشم استفاده می شود. این پارچه جذب رطوبت و گرمای بالایی دارد. برخلاف پشم، فلیس دارای نگهداری ساده تری است زیرا با ماشین قابل شستشو است و سریعتر خشک می شود و اغلب برای تهیه پتو و کاپشن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • الیاف میکروفایور:
این الیاف جدید هستند و بسیار نرم و ضد حساسیت هستند. برای کودکان که دارای پوست حساسی هستند، این پارچه انتخاب ایده آلی می باشد.
  • پارچه های دارای پرز
پارچه حوله ای دارای پرز است؛ می توانید از این پارچه جاذب رطوبت برای تهیه حوله و پوشک استفاده کنید. از دیگر انواع این گروه از پارچه ها می توان به پارچه کبریتی، لینن برس خورده، فلانل، لینن نما و مخمل ضخیم اشاره کرد.
  • ریون بامبو:
پارچه تهیه شده از بامبو بسیار نرم است و در عین حال دوام بالایی دارد. این پارچه از الیاف تهیه شده از گیاه بامبو تهیه شده اند. مراحل تولید کاملاً ارگانیک است و دارای ویژگی ضد-آلرژی می باشد به همین دلیل دارای طرفداران بسیاری است. این پارچه برای پوست های حساس مناسب است و دارای قابلیت تنظیم درجه حرارت است به همین دلیل خیلی گرم نمی شود که احساس آزاردهنده ای ایجاد کند.
  • پارچه های ضدآب
اگر بدنبال پارچه ای برای تهیه پوشاک کودکان، کاور پوشاک، پتو، پد قابل شستشو، شلوار، کیف ضدآب و پد پرستاری هستید به این نوع از پارچه ها احتیاج دارید. می توانید از پلی استر Polyurethane Laminated، پارچه Vinyl-backed Terry و غیره استفاده کنید. قبل از خرید از تنفس پذیری پارچه اطمینان حاصل کنید.
پارچه های پلی استری و لیننی و پولک دوزی دارای پرینت بسیار وسوسه انگیز هستند اما قبل از خرید به فکر سلامتی کودک خود باشید.
به یاد داشته باشید که پوست کودک بسیار حساس است و برای کودکان پوشین لباس جلب توجه کننده از اهمیتی برخوردار نیست و مهم ترین عامل راحتی پارچه است. بنابراین انتخاب نوع پارچه در تعیین راحتی لباس نقش اساسی دارد. پس در خرید دقت کافی داشته باشید.
اگر قصد دوخت لباس برای فرزند خود را دارید می توانید به سادگی خرید اینترنتی پارچه و خیاط را به طور همزمان در شهرپارچه انجام دهید
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 | نظرات (0) بازدید : 81
نویسنده : شهرپارچه |

 

کیف ها یکی از اکسسوری های مهم برای خانم ها می باشند که همیشه همراهشان است. برای دوخت کیف مناسب باید پارچهمناسب کیف را به خوبی بشناسید تا بتوانید یک کیف خوب داشته باشید
  • پارچه های دکوری منزل
کرپ کیف
برای تهیه کیف به پارچه ای بادوام با ظاهر زیبا نیاز دارید. پارچه های مورد استفاده در دکوراسیون منزل در قسمت روکش مبل در تهیه کیف کاربرد فراوانی دارند. این پارچه ها به طور طبیعی ضخیم و سنگین بوده و به دلیل دارا بودن ساختار محکم پارچه مناسب کیف های ایستاده محسوب می شوند.
البته استفاده از این پارچه ظاهر ضمختی به کیف شما نمی دهد. همچنین، می توان به منظور ایستادن بهتر از لایه های میانی در آنها استفاده کنید. بدین منظور، می توان از فلیس و یا لایه میانی سخت استفاده کرد.
  • چرم
پارچه مناسب کیف
روشن است که انتخاب اول برای تهیه کیف چرم است زیرا ظاهر زیبایی دارد اما دلیل اینکه چرا بسیاری از افراد از آن استفاده نمی کنند این است که قیمت بالایی دارد و دوخت آن کرپکل است.
می توانید از پوست گاو وزن متوسط یا سنگین برای ساخت کیف استفاده کنید تا قیمت آن را تعدیل کنید. چرم بره یک چرم عالی اما گران است. پوست خوک، مار و گاومیش پارچه مناسب کیف به شمار می روند.
  • چرم مصنوعی و جیر مصنوعی
پارچه مناسب کیف
چرم مصنوعی پلیپورتان شبیه چرم طبیعی است. این پارچه نسبت به چرم طبیعی ارازنتر است. چرم مصنوعی کرپ بوده و نگهداری از آن ساده است.
رکسین یک واژه عمومی برای توصیف چرم مصنوعی است. اگرچه رکسین یک نام تجاری شرکت تولیدکننده چرم مصنوعی در انگلیس است.
جیر مصنوعی شبیه چرم طبیعی است و از چرم مصنوعی گرانتر است. Microsuede یک پارچه میکروفایبر است که شبیه به جیر بوده، اما قابل شستشو است.
چرم پیوندی چرمی است که از خرده های چرم طبیعی تشکیل شده که روی یک پوشش پلی پورتن ریخته شده است. این چرم شباهت زیادی به چرم طبیعی دارد ولی در عین حال قیمت پایینی دارد. برخی به آن چرم بازیافتی یا دوستدار طبیعت می گویند، زیرا روش تهیه در مقایسه با چرم طبیعی آسیب های کمتری در پی دارد.
  • وینیل
پارچه مناسب کیف
وینیل یکی از پارچه های رایج در تهیه کیف است. می توان از وینیل شفاف در تهیه کیف شفاف ساحلی و کیف آرایشی استفاده کرد. پارچه وینیل رویه فلانل یکی دیگر از پارچه های رایج در تهیه کیف است. این پارچه حتی بدون کرپ نیز استفاده می شود. پارچه وینیل به طور طبیعی شیشه ای است. از مزیت های آن می توان به سبکی و راحتی تمیز کردن آن اشاره کرد.
افراد ممکن است نتوانند به تفاوت بین چرم مصنوعی و وینیل پی ببرند. برای تشخیص، اگر دارای پارچه بافت پشت آن باشد می توان فهمید که وینیل است در غیر این صورت چرم مصنوعی می باشد.
  • پارچه بیرونی
پارچه مناسب کیف
پارچه های بیرونی بسیار بادوام، ضد فرسایش و در برخی موارد ضد آب هستند. پارچه Sunbrella یکی از پارچه های این گروه بوده و برای تهیه کوله پشتی مورد استفاده قرار می گیرد.
این پارچه ها اغلب پارچه های مصنوعی هستند که در دماهای بالا ذوب می شوند، بنابراین باید در استفاده از آنها دقت کرد. کیف های تهیه شده از این مواد بسیار بادوام هستند.
 چوب پنبه:
چوب پنبه ماده ای است که به عنوان جایگزین چرم استفاده می شود. این ماده از پوست درخت بلوط گرفته می شود. این پارچه دوستدار محیط زیست بوده و بسیار نرم و انعطاف پذیر است و با هر دستگاه بافندگی می توان آن را بافت. چرم در تماس با آب آسیب می بیند، درحالیکه چوب پنبه قابل شستشو است. این پارچه ضد آلرژی است و در برابر لک مقاومت دارد.
برخلاف چرم مصنوعی براحتی صدمه نمی بیند و گلوله نشده و ضد خراش است، حتی اگر آنها را تا کنید آسیبی به پارچه وارد نمی شود و در حالت کلی می توان گفت بسیار بادوام است. این پارچه از چرم ارزانتر است. تنها ایرادی که دارد کمبود آن در برخی مناطق است.
  • کرباس
پارچه مناسب کیف
کرباس یک پارچه ساده بافت نخی یا کرپ است و یک پارچه مناسب کیف محسوب می شود. انواع نخی و الیاف مصنوعی آن موجود است. کرباس نازک با تراکم بالا بهترین پارچه برای کیف است.
همچنین انواع دیگر آن شامل کرباس اسلاب، لمینت، پوشش کرپ دار (کرباس ضد آب) نیز محبوب هستند. کرباس دارای موم ضد آب بهترین پارچه برای کیف است.
کرباس بسیار سخت است و نیازی به لایه میانی ندارد. به هر حال استفاده از لایه میانی شکل بهتری به کیف می دهد.
  • پشم
پارچه مناسب کیف
پشم یک ماده بادوام بوده و به همین دلیل پارچه مناسب کیف می باشد.
  • الیاف طبیعی دارای وزن متوسط
کرپی، لینن، ابریشم، ساتن و کرپ برای تهیه کیف مورد استفاده قرار می گیرند، البته لایه میانی در این پارچه ها ضروری است. پارچه Peau de soie برای تهیه کیف های زیبا مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه های زیبای دیگر مثل ساتن، ابریشم زربافت، کرپ، کرپ moire نیز پارچه مناسب کیف هستند.
پارچه مناسب کیف
استفاده از لایه های میانی قوی برای بادوام کردن کیف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از لایه فلیس و ذوب شونده نیز می توان به عنوان لایه میانی استفاده کرد.
برخی از افراد از اسپری های آهار برای سخت شدن استفاده می کنند. تمام مراحل مربوط به سخت کردن پارچه برای افزایش زیبایی در این مرحله مورد استفاده قرار می گیرد.

کرپ باکیفیت:

وقتی پارچه نخی نازک را لایه دار کنید، دارای سختی مدنظر برای تهیه کیف می شود. پارچه لایه دار نخی برای تهیه انواع کیف های زیبا مورد استفاده قرار می گیرند. می توانید از پارچه های لایه دار آماده استفاده کنید یا خودتان اقدام به تهیه لایه کنید.
فرآیند تهیه پارچه لایه دار بسیار ساده است. در این مرحله به پارچه پشتیبان و مواد میانی نیاز خواهید داشت. می توان از پارچه پشتیبان صرف نظر کرد و از کرپی استفاده کنید.
در ابتدا پارچه نخی را پهن کنید. سپس لایه خارجی را با اسپری آهاردار کنید. فلیس یا فوم یا مواد داخلی را بین لایه خارجی و پشتیبان قرار دهید. سپس از این پارچه لحاف مانند برای تهیه کیف استفاده کنید.
  • کائوچو نئوپرین
پارچه مناسب کیف
این کائوچو مصنوعی بهترین پارچه برای کیف است. کیف تهیه شده از این پارچه نرم بوده و در صورت اضافه کردن لایه ضد آب یک کیف ضد آب خواهید داشت.
لایه
می توانید از لایه های چسبنده یا دوختنی استفاده کنید که مثل کرباس ضخیم هستند؛ حتی می توانید از فوم با کیفیت دارای ضخامت 4/1 اینچ استفاده کنید تا ظاهر سخت تری به کیف بدهید.
آستر:
اگر پارچه های قدیمی یا تکه پارچه های زیبایی دارید می توانید از آن برای تهیه آستر کیف های خودتان استفاده کنید. اما اگر می خواهید کیف را بفروشید به کرپ باکیفیت نیاز خواهید داشت. می توانید از پارچه نخی یا مصنوعی مثل پلی استر یا نایلون به عنوان آستر استفاده کنید. پارچه نخی نازک باید لایه دار شود. پارچه توئیل یا کرباس می توانند بدون لایه استفاده شوند. برخی آسترهای ضد آب مثل Cordura را ترجیح می دهند.
به طور کلی می توانید از رنگ های خنثی مثل کرم، بژ، طوسی کمرنگ یا نخودی برای تهیه آستر استفاده کرد، زیرا با اکثر رنگ ها به خوبی هماهنگ می شوند.
خرید پارچه برای دوخت کیف را از ظهرپارچه انجام دهید تا کیفیت را تجربه کنید
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 | نظرات (0) بازدید : 53
نویسنده : شهرپارچه |

 

کیف ها یکی از اکسسوری های مهم برای خانم ها می باشند که همیشه همراهشان است. برای دوخت کیف مناسب باید پارچهمناسب کیف را به خوبی بشناسید تا بتوانید یک کیف خوب داشته باشید
  • پارچه های دکوری منزل
کرپ کیف
برای تهیه کیف به پارچه ای بادوام با ظاهر زیبا نیاز دارید. پارچه های مورد استفاده در دکوراسیون منزل در قسمت روکش مبل در تهیه کیف کاربرد فراوانی دارند. این پارچه ها به طور طبیعی ضخیم و سنگین بوده و به دلیل دارا بودن ساختار محکم پارچه مناسب کیف های ایستاده محسوب می شوند.
البته استفاده از این پارچه ظاهر ضمختی به کیف شما نمی دهد. همچنین، می توان به منظور ایستادن بهتر از لایه های میانی در آنها استفاده کنید. بدین منظور، می توان از فلیس و یا لایه میانی سخت استفاده کرد.
  • چرم
پارچه مناسب کیف
روشن است که انتخاب اول برای تهیه کیف چرم است زیرا ظاهر زیبایی دارد اما دلیل اینکه چرا بسیاری از افراد از آن استفاده نمی کنند این است که قیمت بالایی دارد و دوخت آن کرپکل است.
می توانید از پوست گاو وزن متوسط یا سنگین برای ساخت کیف استفاده کنید تا قیمت آن را تعدیل کنید. چرم بره یک چرم عالی اما گران است. پوست خوک، مار و گاومیش پارچه مناسب کیف به شمار می روند.
  • چرم مصنوعی و جیر مصنوعی
پارچه مناسب کیف
چرم مصنوعی پلیپورتان شبیه چرم طبیعی است. این پارچه نسبت به چرم طبیعی ارازنتر است. چرم مصنوعی کرپ بوده و نگهداری از آن ساده است.
رکسین یک واژه عمومی برای توصیف چرم مصنوعی است. اگرچه رکسین یک نام تجاری شرکت تولیدکننده چرم مصنوعی در انگلیس است.
جیر مصنوعی شبیه چرم طبیعی است و از چرم مصنوعی گرانتر است. Microsuede یک پارچه میکروفایبر است که شبیه به جیر بوده، اما قابل شستشو است.
چرم پیوندی چرمی است که از خرده های چرم طبیعی تشکیل شده که روی یک پوشش پلی پورتن ریخته شده است. این چرم شباهت زیادی به چرم طبیعی دارد ولی در عین حال قیمت پایینی دارد. برخی به آن چرم بازیافتی یا دوستدار طبیعت می گویند، زیرا روش تهیه در مقایسه با چرم طبیعی آسیب های کمتری در پی دارد.
  • وینیل
پارچه مناسب کیف
وینیل یکی از پارچه های رایج در تهیه کیف است. می توان از وینیل شفاف در تهیه کیف شفاف ساحلی و کیف آرایشی استفاده کرد. پارچه وینیل رویه فلانل یکی دیگر از پارچه های رایج در تهیه کیف است. این پارچه حتی بدون کرپ نیز استفاده می شود. پارچه وینیل به طور طبیعی شیشه ای است. از مزیت های آن می توان به سبکی و راحتی تمیز کردن آن اشاره کرد.
افراد ممکن است نتوانند به تفاوت بین چرم مصنوعی و وینیل پی ببرند. برای تشخیص، اگر دارای پارچه بافت پشت آن باشد می توان فهمید که وینیل است در غیر این صورت چرم مصنوعی می باشد.
  • پارچه بیرونی
پارچه مناسب کیف
پارچه های بیرونی بسیار بادوام، ضد فرسایش و در برخی موارد ضد آب هستند. پارچه Sunbrella یکی از پارچه های این گروه بوده و برای تهیه کوله پشتی مورد استفاده قرار می گیرد.
این پارچه ها اغلب پارچه های مصنوعی هستند که در دماهای بالا ذوب می شوند، بنابراین باید در استفاده از آنها دقت کرد. کیف های تهیه شده از این مواد بسیار بادوام هستند.
 چوب پنبه:
چوب پنبه ماده ای است که به عنوان جایگزین چرم استفاده می شود. این ماده از پوست درخت بلوط گرفته می شود. این پارچه دوستدار محیط زیست بوده و بسیار نرم و انعطاف پذیر است و با هر دستگاه بافندگی می توان آن را بافت. چرم در تماس با آب آسیب می بیند، درحالیکه چوب پنبه قابل شستشو است. این پارچه ضد آلرژی است و در برابر لک مقاومت دارد.
برخلاف چرم مصنوعی براحتی صدمه نمی بیند و گلوله نشده و ضد خراش است، حتی اگر آنها را تا کنید آسیبی به پارچه وارد نمی شود و در حالت کلی می توان گفت بسیار بادوام است. این پارچه از چرم ارزانتر است. تنها ایرادی که دارد کمبود آن در برخی مناطق است.
  • کرباس
پارچه مناسب کیف
کرباس یک پارچه ساده بافت نخی یا کرپ است و یک پارچه مناسب کیف محسوب می شود. انواع نخی و الیاف مصنوعی آن موجود است. کرباس نازک با تراکم بالا بهترین پارچه برای کیف است.
همچنین انواع دیگر آن شامل کرباس اسلاب، لمینت، پوشش کرپ دار (کرباس ضد آب) نیز محبوب هستند. کرباس دارای موم ضد آب بهترین پارچه برای کیف است.
کرباس بسیار سخت است و نیازی به لایه میانی ندارد. به هر حال استفاده از لایه میانی شکل بهتری به کیف می دهد.
  • پشم
پارچه مناسب کیف
پشم یک ماده بادوام بوده و به همین دلیل پارچه مناسب کیف می باشد.
  • الیاف طبیعی دارای وزن متوسط
کرپی، لینن، ابریشم، ساتن و کرپ برای تهیه کیف مورد استفاده قرار می گیرند، البته لایه میانی در این پارچه ها ضروری است. پارچه Peau de soie برای تهیه کیف های زیبا مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه های زیبای دیگر مثل ساتن، ابریشم زربافت، کرپ، کرپ moire نیز پارچه مناسب کیف هستند.
پارچه مناسب کیف
استفاده از لایه های میانی قوی برای بادوام کردن کیف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از لایه فلیس و ذوب شونده نیز می توان به عنوان لایه میانی استفاده کرد.
برخی از افراد از اسپری های آهار برای سخت شدن استفاده می کنند. تمام مراحل مربوط به سخت کردن پارچه برای افزایش زیبایی در این مرحله مورد استفاده قرار می گیرد.

کرپ باکیفیت:

وقتی پارچه نخی نازک را لایه دار کنید، دارای سختی مدنظر برای تهیه کیف می شود. پارچه لایه دار نخی برای تهیه انواع کیف های زیبا مورد استفاده قرار می گیرند. می توانید از پارچه های لایه دار آماده استفاده کنید یا خودتان اقدام به تهیه لایه کنید.
فرآیند تهیه پارچه لایه دار بسیار ساده است. در این مرحله به پارچه پشتیبان و مواد میانی نیاز خواهید داشت. می توان از پارچه پشتیبان صرف نظر کرد و از کرپی استفاده کنید.
در ابتدا پارچه نخی را پهن کنید. سپس لایه خارجی را با اسپری آهاردار کنید. فلیس یا فوم یا مواد داخلی را بین لایه خارجی و پشتیبان قرار دهید. سپس از این پارچه لحاف مانند برای تهیه کیف استفاده کنید.
  • کائوچو نئوپرین
پارچه مناسب کیف
این کائوچو مصنوعی بهترین پارچه برای کیف است. کیف تهیه شده از این پارچه نرم بوده و در صورت اضافه کردن لایه ضد آب یک کیف ضد آب خواهید داشت.
لایه
می توانید از لایه های چسبنده یا دوختنی استفاده کنید که مثل کرباس ضخیم هستند؛ حتی می توانید از فوم با کیفیت دارای ضخامت 4/1 اینچ استفاده کنید تا ظاهر سخت تری به کیف بدهید.
آستر:
اگر پارچه های قدیمی یا تکه پارچه های زیبایی دارید می توانید از آن برای تهیه آستر کیف های خودتان استفاده کنید. اما اگر می خواهید کیف را بفروشید به کرپ باکیفیت نیاز خواهید داشت. می توانید از پارچه نخی یا مصنوعی مثل پلی استر یا نایلون به عنوان آستر استفاده کنید. پارچه نخی نازک باید لایه دار شود. پارچه توئیل یا کرباس می توانند بدون لایه استفاده شوند. برخی آسترهای ضد آب مثل Cordura را ترجیح می دهند.
به طور کلی می توانید از رنگ های خنثی مثل کرم، بژ، طوسی کمرنگ یا نخودی برای تهیه آستر استفاده کرد، زیرا با اکثر رنگ ها به خوبی هماهنگ می شوند.
خرید پارچه برای دوخت کیف را از ظهرپارچه انجام دهید تا کیفیت را تجربه کنید
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 | نظرات (0) بازدید : 53

راهنمای انتخاب و خرید پارچه کت و شلوار تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399
راهنمای انتخاب و خرید پارچه لباس عروس تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399
پارچه الاستین یا اسپندکس را بشناسید تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399
پارچه لاکرا، کاربردها و ویژگی های آن را بشناسید تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399
آشنایی با پارچه چیفون - پارچه ای سبک با بافتی ساده تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399
با پارچه لیوسل آشنا شوید تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399
40 مدل لباس زنانه برای انتخاب دقیق تر تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399
آشنایی با پارچه ایکانیل (Econyl) تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399
پارچه تور و انواع آن - 20 مدل پارچه تور را بشناسید تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399
آشنایی با پارچه جیر و انواع مختلف جیر تاریخ : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399

تعداد صفحات : 7


مرجع اطلاعات پارچه
firefox
opera
google chrome
safari